Dogoterapia, znana również jako canisterapia lub kynoterapia to jeden z obszarów zooterapii (animaloterapii), czyli terapii prowadzonej z udziałem zwierząt. W dzisiejszym wpisie powiem Wam, między innymi, o tym, na czym polega dogoterapia, dla kogo jest przeznaczona oraz, jakie psy mogą pełnić role psich terapeutów. Zapraszam do lektury :)
Dogoterapia jest metodą terapii, której celem jest wsparcie procesu rehabilitacji, terapii i rozwoju, nie tylko dzieci, ale i osób starszych, czy po prostu tych, którzy borykają się z różnego rodzaju problemami. Zajęcia dogoterapii mogą mieć charakter, zarówno terapeutyczny, jak i edukacyjny bądź rekreacyjny.
Od dawna mówi się, że pies to najlepszy przyjaciel człowieka, kocha bezwarunkowo, nie dostrzega naszych wad, czy słabszych stron. Kocha nas po prostu za to, że przy nim jesteśmy. Kontakt z psem daje nam więc poczucie miłości i akceptacji, czyli tego, czego wielu osobom, przede wszystkim dzieciom, brakuje, by móc się otworzyć, zaufać i by znaleźć motywacje do działania, nauki i rozwoju.
Ciekawe: Określenie "dogoterapia" zostało stworzone i pierwszy raz użyte przez Panią Marię Czerwińską w roku 1987.
Formy zajęć w zakresie dogoterapii
Zajęcia z dogoterapii tak, jak i z innych dziedzin zooterapii, dzieli się, wg organizacji Pet Partners (wcześniej Towarzystwo Delta), na:
1. AAA - Animal Assisted Activities - zajęcia, w których biorą udział zwierzęta
- zajęcia te nie wymagają prowadzenia notatek przez terapeutów
- spotkania są spontaniczne, ich przebieg i czas trwania zależy od sytuacji
- prowadzi się je w grupach
2. AAT - Animal Assisted Therapy - terapia prowadzona z udziałem zwierząt
- zajęcia mają ściśle określony cel (poprawa funkcjonowania człowieka w zakresie emocjonalnym, poznawczym, czy też fizycznym)
- zajęcia i postępy uczestników terapii są dokumentowane, by można było obserwować rezultaty terapii, postępy
- terapia może być prowadzona grupowo lub indywidualnie (może być czasem grupowo, innym razem indywidualnie np.)
Jest jeszcze jedna forma zajęć, którą wyszczególniło Europejskie Stowarzyszenie ADEu - Assistance Dogs Europe i jest nią:
3. AAE - Animal Assisted Education - zajęcia edukacyjne z udziałem zwierząt
- zajęcia powinny być prowadzone przez profesjonalistów danej specjalności
- zajęcia i postępy uczestników należy dokumentować
- mogą być to zajęcia grupowe lub indywidualne
AAE, w podziale stworzonym przez Stowarzyszenie Delta wchodzi w skład formy określanej jako AAA.
W Polsce spotkać się możecie z podziałem dogoterapii stworzonym dla potrzeb naszego kraju przez Polskie Towarzystwo Kynoterapeutyczne:
1. Spotkanie z psem (SP)
- zabawa, nawiązanie kontaktu pomiędzy uczestnikami a psem
- chwila relaksu, przełamywanie lęku w kontaktach z czworonogami, przekazywanie pozytywnych emocji
- zajęcia nie wymagają żadnej dokumentacji
- spotkania mogą być realizowane w grupach oraz indywidualnie, jednorazowo lub regularnie przez jakiś okres czasu
2. Edukacja z psem (EP)
- rozwój i usprawnianie sfery intelektualnej i poznawczej dziecka
- spotkania wymagające od osób je prowadzących wiedzy i określonych umiejętności
- pies występuje w charakterze pomocy naukowej
- zajęcia prowadzone są zgodnie z wcześniej ustalonym scenariuszem
- powinna być prowadzona dokumentacja dotycząca zajęć
- spotkania mogą odbywać się w grupach lub mogą być prowadzone indywidualnie
3. Terapia z psem (TP)
- ćwiczenia ukierunkowane na konkretny cel rehabilitacyjny (omawiane z rehabilitantem)
- zajęcia te są dopasowane do potrzeb każdego uczestnika
- terapia musi być dokumentowana
- najlepiej, jeśli zajęcia prowadzone są indywidualnie albo w bardzo niewielkich grupach (do 3 osób)
Ciekawe: Od 2007 roku, w dniu 15-go czerwca obchodzimy Ogólnopolski Dzień Dogoterapii
Psy najczęściej występujące w roli psiego terapeuty
Najważniejsze, by pies, który będzie brał udział w dogoterapii:
- był cierpliwy
- lubił zarówno dzieci, jak i dorosłych
- był spokojny, opanowany oraz posłuszny
- nie przejawiał oznak agresji
Jest zatem wiele psów, które z powodzeniem mogłyby pomagać w terapiach, istnieją jednak rasy, które wręcz słyną z wyżej wymienionych cech, co daje większe prawdopodobieństwo, że nie będą sprawiały problemów w bliskich i częstych kontaktach z obcymi ludźmi. Należą do nich np.:
- Golden Retriever
- Labrador Retriever
- Cavalier King Charles Spaniel
- Nowofundland
- Berneński Pies Pasterski
Podsumowując...
Co daje dogoterapia
- Sprawia, że wzrasta poczucie własnej wartości
- Przyczynia się do zmniejszenia lęków
- Uwrażliwia
- Relaksuje
- Motywuje do działania
- Pomaga wyrażać emocje
- Ułatwia komunikację i interakcję z innymi, nie tylko na płaszczyźnie pies-człowiek, ale i człowiek-człowiek
- Stymuluje rozwój psychoruchowy
- Usprawnia fizycznie
- Rozwija sferę umysłową
Pamiętajcie, że dogoterapię mogą stosować wszyscy Ci, którzy lubią kontakty z psami. Jeśli widzimy, że np. nasze dziecko nie lubi psów, nie zmuszajmy wówczas malucha do kontaktów i zajęć właśnie z tymi czworonogami, ponieważ taka terapia nie będzie owocna. Może w takim przypadku lepsza byłaby hmmm... felinoterapia (terapia z udziałem kotów)?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz